Uważajmy na internetowych oszustów
Krośnieńscy policjanci ostrzegają przed oszustami internetowymi. Na przestrzeni ostatnich dni obserwowany jest wzrost aktywności przestępców działających w sieci. Oszuści wykorzystują m.in. metodę „zdalnego pulpitu”, przesyłają zmodyfikowane linki stron internetowych banków lub portali aukcyjnych, a także zachęcają do wykonywania tzw. szybkich płatności.
Policjanci z Komendy Miejskiej Policji w Krośnie otrzymują coraz więcej zgłoszeń od osób, które straciły swoje oszczędności za sprawą internetowych oszustów. Przestępcy, podszywając się pod pracowników banków, nakłaniają swoje ofiary do lokowania oszczędności na platformach inwestycyjnych, zachęcają do instalacji określonych aplikacji lub klikania w linki łudząco przypominające adresy legalnie działających podmiotów.
Policjanci odnotowują również oszustwa przy wykorzystaniu popularnych platform społecznościowych i komunikatorów. Sposób działania sprawców realizowany jest według podobnego schematu. Przestępcy przełamują elektroniczne zabezpieczenia komunikatora, a następnie wysyłają do znajomych pokrzywdzonego wiadomości z prośbą o pilne finansowe wsparcie. W celu ułatwienia transakcji, proponują łatwy sposób przelania gotówki, poprzez wygenerowanie numeru kodu "BLIK" w systemie płatności elektronicznej. Przekazany kod i jego potwierdzenie wystarczą, by sprawca mógł natychmiast wypłacić pieniądze.
Ponadto, oszuści często stosują metodę tzw. „zdalnego pulpitu”. Przestępczy fortel polega na zainstalowaniu przez pokrzywdzonych na swoim komputerze lub w telefonie aplikacji, która umożliwia oszustom pełen dostęp do ich kont internetowych. Przestępcy, przedstawiający się jako specjaliści branży finansowej, namawiają swoje ofiary do instalacji oprogramowania i skorzystania z usługi umożliwiającej szybkie pomnożenie gotówki, bądź uchronienie naszych oszczędności przed działaniem przestępców.
Pamiętajmy zatem, aby nikomu nie udostępniać danych logowania do elektronicznego konta bankowego. W przypadku, gdy osoba podająca się za pracownika banku zażąda podania hasła zabezpieczającego dostęp do naszego rachunku lub zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania, należy się rozłączyć i skontaktować z placówką banku.